Aftonbladet lanserar nytt varumärkeskoncept

Aftonbladet når rekordmånga läsare, tittare och lyssnare varje dag. Nu börjar ett nytt kapitel för varumärket Aftonbladet. I en ny bred kampanj lanseras konceptet Aftonbladet – Sveriges Hierta

– Jag brukar säga att Aftonbladet börjar och slutar med journalistiken, vilket är sant. Men Aftonbladet började också med en egen historia. Det är den vi försöker fånga och förmedla genom varumärkesplattformen “Sveriges Hierta”, säger Aftonbladets publisher, Lena K Samuelsson.

Namnet ”Sveriges Hierta” knyter an till Aftonbladets grundare Lars Johan Hierta som har haft stor betydelse för svensk media. Detta genom sitt arbete med att utmana makten och stå upp för det fria ordet – något som går igen i Aftonbladets arbete än idag. Men det knyter också an till Aftonbladets som Sveriges ständiga nyhetspuls, alltid nära, alltid live.

– Redan för 200 år sedan stod Hierta med sitt Aftonbladet upp för det fria ordet. Receptet var en rapp, tillgänglig och orädd journalistik för en bred publik. Hiertas grund gäller än i dag för Aftonbladet. Nu med liverapporter, tv och poddar, granskningar som 200 sekunder, modiga texter av Sveriges främsta kolumnister och kommentarer och oerhört många läsare. Dygnet runt i alla kanaler, säger Lena K Samuelsson och fortsätter:

– Jag tror att Lars Johan Hierta hade varit stolt över sitt Aftonbladet om han såg oss i dag. “Sveriges Hierta” är en hyllning till vårt arv, men också en uppfordran till oss alla att aldrig tappa skärpan och värmen.

För Aftonbladet är det här det första stora varumärkesarbetet på många år. “Sveriges Hierta” lanseras genom en varumärkeskampanj under torsdagen och kommer gå brett nationellt i Schibsteds egna digitala kanaler, sociala medier, radio, tunnelbanan och utomhus. En ny varumärkesfilm har tagits fram som lyfter fram Aftonbladets publicistiska uppdrag och redaktionen bakom med Robert Aschberg som berättare.

I konceptet ingår också en ny ljudlogo för Aftonbladet, skapad av kompositören George Hagstrand. Ljudlogon används i poddar och video och bygger på ljud från redaktionen och pulsslag.

– Det här är en stor och spännande satsning för oss. Med Sveriges Hierta vill vi visa upp vår verksamhet från fler sidor, samtidigt som vi utåt vill förmedla värderingar vi redan förknippas och arbetar med internt, säger Aftonbladets marknadschef, Therese Stalén Birgersson.

Varumärkeskonceptet och hela kampanjen har tagits fram tillsammans med reklambyrån Eljest Agency.

– Under processen har vi utvecklat en gemensam syn på varumärkesarbetet och är otroligt glada och stolta över att få vara med på den här resan tillsammans med Aftonbladet, säger Martin Mentell Widolf, vd på Eljest Agency.

Kampanjsida

https://www.aftonbladet.se/sverigeshierta

Arbetsgrupp

Aftonbladet
Therese Stalén Birgersson, marknadschef (föräldraledig)
Niclas Bergström, COO/Tf. marknadschef
Juni Dellenstedt, digital marknadsspecialist
Fredrik Kyhlstedt, digital marknadspecialist
Kristel Thalström, AD
Mattias Bengtsson, content producer

Eljest Agency
Martin Mentell Widolf, VD
Sofi Widolf, Head of Art
Erik Ström, Creative Director
Sara Mannerström, Creative Production Manager
Filip Skoglund, Digital Creative

GH Audio AB
Georg Hagstrand, ljuddesigner och kompositör

Atlanta Film
Johan Widström
Ludvig Olin
Martin Randahl Edsman

Press: